Radioreklam på Streamline Studio

Har du också hört en radioreklam en gång som du bara inte får ut ur skallen? En liten trudilutt som du går runt och nynnar på lite till och från. Vet du hur effektfullt sådan typ av marknadsföring är? Supereffektiv!

Att använda sig av radioreklam är ett fantastiskt sätt att nå ut till fler kunder och stärka företagets varumärkesmedvetenhet - som i slutändan kan resultera i mer försäljning. Bra va?

Vad är radioreklam?

Radioreklam är kort och gott ett sätt att marknadsföra ditt varumärke på radion i form av en ljudfil, som producerasm som därefter spelas upp på en radiokanal. Företaget betalar radiokanalen för en reklamplats och radion spelar upp den för sina lyssnare, enligt överenskommelse. Det är ett ypperligt tillfälle att uppmana folk till att ta reda på mer om ditt företag, att de får reda på vad ditt företag gör, eller låta dem veta om dina nuvarande erbjudanden (exempelvis mellandagsrea, Black Friday - eller bara ett simpelt helg-erbjudande).

Radioreklam - On Air

Några av våra radioreklamer

Olika typer av radioreklam

Det finns olika sätt att göra reklam på radio. Några enklare sätt är att jobba med att vara sponsor. Ex "programmet sponsras av [lägg in företagsnamn här]". Det är självklart ett sätt för dig att få ut ditt företag - men det är inte alltid det bästa valet. Denna typ av reklam sätter sig inte lika djupt som en reklam med lite mer produktion och tanke som ligger bakom.

Men vad menar vi med det? Jo, för hos oss på Streamline Studio producerar vi radioreklam som skapar avtryck - som vi dessutom har fått bevisat. Vi har både hört och sett från företag som vi har jobbat med att deras försäljning har ökat när de har lagt mer krut på sin radioreklam.

Radiojingel

En radiojingel är en liten låt som, vi skrev ovan, fastnar i kundens hjärna. Det blir ditt företags signum, dess igenkänning, det som kunden kommer att förknippa ditt företag med. Tänk själv hur många olika radiojinglar vi har hört genom åren, som vi fortfarande kommer ihåg än idag. En radiojingel som används i samband med radioreklam, hjälper ditt företag att bli det företaget som sticker ut bland konkurrenterna och

Ungefär så här brukar det bli efter några gånger av uppspelning:

  • Första gången kunden hör låten - "inte så mycket avtryck, men den låter ju ganska trall-vänlig".
  • Andra gången: "Hm.. Denna var ju inte så pjåkig"
  • Tredje gången: "[nynnar med]"
  • Fjärde gången: "[sjunger kareoke i bilen tillsammans med jingeln]"

Ja, ungefär så brukar det se ut, mer eller mindre. Det är ju inte helt vetenskapligt bevisat. Oavsett vad så är detta vårt mål när vi producerar radioreklam till dig och ditt företag.

En personlig radioreklam - med en anpassad personlighet

Du behöver inte nödvändigtvis ha en radiojingel för att göra en radioreklam. Något som många glömmer bort är att radio som ett medium är oftast till för underhållning eller för information. Därför kan det vara till ens fördel att ha radioreklam som är anpassad utefter ditt företags tonalitet - men också efter lyssnaren. Ett exempel kan vara att det är ett underhållningsprogram som körs på radio, ja, då kan det vara bra att ha en radioreklam som är underhållande. Humor och underhållning har en tendens att ge ett positivt intryck av ditt företag. Tänk själv, skulle du vilja köpa av ett företag som känns fyrkantiga och tråkiga - eller vill du hellre köpa av ett företag som fick dig att skratta eller haja till?

radioreklam inspelningsmikrofon

Därför behöver företag en radioreklam

Har du läst hela vägen ner hit och fortfarande inte är helt övertygad om att ditt företag behöver en radioreklam? Okej, låt oss rada upp alla fördelar med varför ditt företag behöver investera i radioreklam:

  • Det skapar ett avtryck hos dina nya kunder
  • Det ger ditt företag en personlighet i en positiv bemärkelse
  • Ett bra sätt att nå ut till en bred skara
  • Det är ett kostnadseffektivt sätt att producera reklam på
  • Det är ett kostnadseffektivt sätt att sprida varumärkesmedvetenhet

Så, vad kostar en radioreklam?

Som vi har skrivit i våra andra texter så beror kostnaden helt enkelt på ambitionsnivån. Låt oss säga att du bara vill ha en 15sek radioreklam där ni berättar kort vart ert företag är, ja då blir det en ganska låg produktionskostnad. Men säger vi att du vill ha en 30sek radioreklam med jingel och ett bra manus - ja då kostar det mer.

Kontaka oss idag så berättar vi mer!

Ett icke-utdöende medium

Med alla andra typer av streamingtjänster och medium, är det många som tror att radioreklam är en utdöende reklam-strategi. Men vi känner annorlunda kring detta! Och enligt Internetstiftelsen är det många som fortfarande lyssnar på radion.

Nu när radion i stort sätt inte enbart lyssnas på i bilen eller via en radioapparat (hur gammalt låter inte det nu för tiden förresten?) - utan nu också finns tillgängligt digitalt - är åtkomsten till radion större och breddar målgruppen mer än vad den har gjort tidigare.

En gammal radio

Varför vi på Streamline älskar radioreklam

Ljud kan, nästan lika mycket som film, berätta en historia. Sedan urminnes tider har historier berättas kring lägereldar och fört människor samman med berättelser som berör. Det kanske låter konstigt att vi skriver om historier och lägereldar, i en text som handlar om radioreklam. Men radioreklamens grund är vadå? Jo, att berätta en historia som får kunder att höra talas om ditt företag och få dem intresserade.

Detta är vad vi på Streamline gör bäst - vi berättar historier.
Låt oss berätta din historia genom radioreklam.

Person som lyssnar på radioreklam
Mekonomen
CareofBeds
Elon
Stadium Outlet
Bredbandsval
MBilar Group
Fiskarhedenvillan
Ingelsta Kalkon
Teknikdelar
Grythyttan
Partykungen
XL Bygg
Jägersro
Sortera